خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1400/04/05 - 16:02
  • زمان مطالعه : 2 دقیقه
سرویس : بین الملل
نوش آبادی:

راه حل خروج از بحران افغانستان سپردن سرنوشت کشور به دست مردم است

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی گفت: از زمانی که قدرت های خارجی در افغانستان حضور پیدا کرده اند، ناامنی و بی ثباتی وجود دارد، راه حل وضعیت این کشور، سپردن سرنوشت افغانستان به دست مردم و گروه های جهادی است، آ

حسین نوش آبادی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، با بیان اینکه عامل اصلی بی ثباتی در افغانستان آمریکایی ها هستند، گفت: آمریکا مدعی است که نیروهای نظامی خود را از افغانستان خارج می کند، با این کار آنها سلطه خود را همچنان دارند و می خواهند نشان دهند اگر نباشند افغانستان متشنج می شود و نا امنی دوباره بر می گردد، از این رو افغان ها را مجبور می کنند تا بپذیرند که آمریکایی ها در این کشور مستقر شوند، این ترفندی است که آمریکایی ها برای حضور و تسلطشان در افغانستان در پیش گرفته اند.



نماینده مردم ورامین و پیشوا در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: از زمانی که قدرت های خارجی در افغانستان حضور پیدا کرده اند، ناامنی و بی ثباتی وجود دارد، راه حل وضعیت این کشور، سپردن سرنوشت افغانستان به دست مردم و گروه های جهادی است، آنها اگر ظرفیت خود را بشناسند، نیازی به آمریکا و قدرت های خارجی ندارند.



وی با بیان اینکه بحث حضور طالبان در افغانستان کهنه و قدیمی است، در سال های اخیر شاهد رفتارهای خشونت آمیز توسط این جریان در افغانستان بودیم، گفت: افغانستان از جمله کشورهایی است که اشتراک های فراوانی با جمهوری اسلامی ایران دارد از این روثبات افغانستان را مطالبه به حق مردم آن می دانیم و همیشه کمک به ثبات در این کشور کمک کرده ایم، چرا که ثبات افغانستان بر ثبات ایران اثر دارد.



نوش آبادی با بیان اینکه باید اداره کشور به دست مردم افغانستان باشد، عنوان کرد: کشورهای فرامنطقه ای در افغانستان تلاش کردند امنیت مرزها را بر هم بزنند، آنها منافع خودشان را بر منافع ملت ها به ویژه مردم مظلوم افغانستان که سال ها مصیبت ها دیده اند تحمیل کرده اند. 



این نماینده مجلس به نقش آفرینی ایران در ایجاد ثبات در افغانستان پرداخت و گفت: ایران همیشه آمادگی خود را برای کمک و بازسازی افغانستان اعلام کرده است ما خواهان امنیت و ثبات این کشور هستیم، جمهوری اسلامی در ارتباطات منطقه ای، بین المللی و دو جانبه وظیفه خود را انجام داده است اما باید دیپلماسی ما فعال تر شود، وزارت خارجه جدی تر عمل کند تا ورود به موقع داشته باشد و نقشی میانجی و ثبات آور در منطقه ایفا کند. ایران همیشه نشان داده کشورهای همسایه در اولویت هستند.



وی اظهار داشت: در گذشته گروه سه جانبه ایران، افغانستان و پاکستان  تشکیل شده بود که باید آن را احیا و فعال کرد، دولت افغانستان هم باید دندان لقی که آمریکا در آن جا به وجود آورده است دور بی‌اندازد، پیشنهاد می کنیم گروه های علاقمند به ثبات منطقه و افغانستان با هم متحد شوند و گروه های آمریکایی که رفتارهای خشونت آمیزدارند را طرد کنند.



عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: مردم افغانستان گروه های تروریستی را قبول ندارند چرا که این گروه ها منافع خود را در بی ثباتی می بینند، اما جریان های دلسوز کار را با ثبات و آرامش پیش می برند. متاسفانه امروز افغانستان چوب منافع نامشروع گروه های بیگانه و برخی گروه های داخلی را می خورد./



پایان پیام

  • کد خبر : 321905
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار